Chaos op de Kidz Active School! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura - WaarBenJij.nu Chaos op de Kidz Active School! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura - WaarBenJij.nu

Chaos op de Kidz Active School!

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 December 2014 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

Zo week 10 zit er alweer op, dat betekend dat ik nog maar 3 weken te gaan heb. Dat vind ik aan de ene kant jammer. Ik heb hier echt een hele leuke tijd, waarin ik heel veel beleef en zie maar aan de andere kant kijk ik er ook wel naar uit weer naar Nederland te gaan en mijn ouders, zussen, familie vriendinnen en collega’s weer te zien.

8 december
Het was een hele warme nacht. Ik was regelmatig wakker doordat ik het erg warm had. Ik krijg de warmte ook moeilijk mijn kamer uit omdat het gebouw tussen andere gebouwen staat en er weinig wind binnenkomt.
Na een heerlijk weekend moest er vandaag ook weer gewerkt worden maar er waren geen pleisters meer. Dus moest Sylvester op pad gestuurd worden om pleisters te gaan kopen. Dit duurde nogal lang waardoor we laat begonnen met de wondzorg. Uiteindelijk hebben we nog alle kinderen kunnen helpen. Op het moment zijn er minder kinderen met wonden.
Voor de middag was mijn plan om te gaan skypen en mijn blog online te zetten. Dit wilde ik in de office gaan doen want daar is wifi. Maar helaas dat ging niet door, geen wifi in de office. En om alleen voor mijn blog online zetten naar de stad te gaan had ik geen zin in en thuis had niemand tijd om te skypen. De warmte houdt mij soms echt tegen om naar de stad te gaan fietsen.

9 december
Op de Kidz Active School was het één chaos. De docenten gingen onder lestijd de examens controleren op schrijffouten. Komen ze lekker op tijd mee want morgen beginnen de examens. Al vraag ik me dat ook af want vorige week zeiden ze nog dat 8 december de examens zouden beginnen. Ze hebben hier niet bepaald een planning waar je op kunt rekenen. Lijkt mij voor de kinderen ook erg vervelend dat ze niet weten wanneer ze nou examens hebben. Ze hebben hier aan het eind van ieder schoolblok examens.
Doordat er geen docenten in de klassen waren liepen heel veel kinderen buiten rond. Voor mij geen doen met de wondzorg. Ik heb dan geen overzicht meer wie ik wel en niet heb gezien. De kinderen die naar mij toe kwamen heb ik dan maar geholpen zo kon ik toch nog iets doen.
In de middag ben ik maar eens op de fiets gestapt om naar de oude markt te gaan. Rond kijken of ik een leuke stof kon vinden om een broek van te laten maken. Ik heb wat gevonden! Morgen ga ik nog kijken voor stof voor mijn zussen om een jurkje te laten maken.

10 december
De examens op de Kidz Active School zijn begonnen. Toen ze klaar waren, ruim voor de pauze begon, kwamen ze buiten spelen. Het werd weer één grote chaos. Ze waren weer erg wild met elkaar aan het spelen en weer veel aan het slaan. Met als gevolg veel huilende kinderen. Ik leek meer een politie agent dan verpleegkundige. Één meisje kwam huilend op ons afrennen met bloed in haar gezicht en haar mond. Ze was helemaal overstuur. Iemand had haar met een schaar in het gezicht geraakt. Ze had een snee op haar neus.
Na de pauze was het nog net zo’n chaos als ervoor want de docenten waren de examens aan het nakijken en niemand die de kinderen dan bezig houdt. Het lijkt wel of de docenten denken er zijn 3 blanken buiten die houden de kinderen wel in de gaten. De docenten kijken niet op of om naar de kinderen als ze buiten spelen. De docenten zijn liever lui dan moe. En wij maar zorgen dat de kinderen niet met elkaar vechten.
In de middag ben ik weer naar de oude markt geweest om stof te zoeken voor mijn zussen. Het is zo moeilijk, er is zoveel keuze. Heb maar van verschillende stoffen foto’s gemaakt en die via whatsapp verstuurd. Morgen nog maar weer een poging doen om mooie stoffen te vinden.

Gisteren heb ik de stof voor mijn broek aan mijn gastmoeder gegeven en vandaag zou ze mijn maten opnemen. Ik vroeg haar ernaar en toen zei ze: ik heb je broek al klaar. Ik was heel verbaasd omdat ze geen maten had van mij. Maar de broek past! Ik vind hem echt heel leuk geworden.

11 december
Op de Kidz Active School was het weer hetzelfde als de andere dagen deze week. Alleen vanmorgen kwam er een docent naar mij en een andere vrijwilliger toe of we examens wilde uitdelen en erbij wilden blijven want een docent van één van de hoogste klassen was er niet. Nou dat hebben we dan maar gedaan. Weer een andere ervaring dan verpleegkundige zijn. Wel grappig om een keertje te gedaan te hebben. Ik was net een docent.
In de middag ben ik weer naar de oude markt gegaan om opzoek te gaan naar stoffen voor mijn zussen. Eindelijk is het gelukt om leuke stoffen voor ze te vinden. Ze hebben de stof zelf uitgekozen maar krijgen het eindresultaat pas te zien als ik weer in Nederland ben.

12 december
Iedere ochtend worden de vrijwilligers die naar de Kidz Active School gaan opgehaald door een taxi. Langs de kant van de weg die wij rijden staat altijd op dezelfde plek politie te controleren. De politie houd alleen maar taxichauffeurs aan. Die moeten dan stoppen en hun rijbewijs laten zien en 1 cedi betalen. Vandaag moest onze taxichauffeur ook stoppen. De politie is hier zo corrupt als maar kan. Ja taxichauffeurs zonder rijbewijs zijn hier genoeg maar die rijden natuurlijk ’s ochtends niet over de hoofdweg. Die zijn ook niet gek en weten dat de politie staat te controleren.
Over het werken op de Kidz Active school valt weinig nieuws te vertellen. Weer een chaos waardoor ik weinig kon doen. Als de kinderen klaar zijn met hun examen komen ze allemaal naar buiten om te spelen. Ze maken dan erg veel lawaai, dat is weer erg storend voor de kinderen die nog bezig zijn met hun examens. De docenten denken dat wij wel opletten nou vandaag een keer niet. Wij hadden er genoeg van en zijn in het lokaal van de wondzorg gaan zitten en hebben de deur dichtgedaan. Later zijn we nog even naar de crèche geweest om met de kleintjes te spelen. De kleintjes vinden het heel erg leuk om aan je haren te zitten. Ik niet altijd want ze trekken er soms hard aan.
En opeens hadden de kinderen om 12 uur allemaal vrij. Waarom weet ik niet.

13 december
Het werd weer hoog tijd om mijn was te gaan, alleen had ik hier niet zoveel zin in. Het is zoveel werk. Ik heb mezelf er toch maar toe gezet het te gaan doen. Muziekje erbij en wassen maar. Wat ben ik blij dat we in Nederland een wasmachine hebben. Na mijn was gedaan te hebben ben ik met een andere vrijwilliger naar de stad gegaan. Eerst naar de oude markt om te kijken voor stoffen. Hier heb ik stiekem foto’s gemaakt met mijn mobiel. De verkopers op de oude markt willen niet dat er foto’s worden gemaakt maar ik wilde toch een paar foto’s hebben zodat ik jullie kan laten zien hoe de oude markt eruit ziet. Na de ouder markt zijn we nog even naar de culturele markt geweest voor souvenirs. Toen ik van de stad terug fietste was er op een stuk van de hoofdweg de lantarenpalen aan midden overdag. Ik snap het niet. Regelmatig valt de stroom uit maar midden overdag kunnen wel lantarenpalen branden. Hier klopt iets niet.

Ik heb vandaag ook de stoffen voor de broek van mijn moeder en de jurkjes van mijn zussen aan mijn gastmoeder gegeven. Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.

14 december
Iemand vond het nodig om, om 5.30 uur harde muziek op te gaan zetten. En dat in het weekend. Heel fijn. Nou scheelde het wel dat ik er vroeg uit moest want we gingen met alle vrijwilligers naar het Kpawumo weeshuis en de school. Wij waren uitgenodigd om hier cadeautjes te komen uitdelen aan de kinderen die zich dit schoolblok goed hadden ingezet, respect hadden getoond en precies zijn geweest. Wij werden door een taxi opgehaald want we moesten een klein eindje rijden. Het weeshuis en de school ligt in Vow. Best wel afgelegen. Toen wij aankwamen kwamen er allemaal kinderen op ons af. Een heel warm ontvangst. Iedereen vond het heel leuk dat wij kwamen. Er was een hele ceremonie voor het uitdelen van de cadeautjes. Heel leuk om bij te zijn geweest.
’s Middags zijn we lekker met z’n alleen naar het zwembad gegaan. Even genieten van het lekkere weer.

Ik zag al dat mijn gastmoeder druk was met het maken van de jurkjes. Er lag stof die ik had gekocht op haar tafel.

  • 15 December 2014 - 16:44

    Henriette Willemsen:


    hallo Laura ,

    Daar ben ik weer . Nog maar 3 weekjes en het zit er al op , wat is de tijd snel gegaan zeg , ik denk dat
    jij dat ook wel vindt .
    Als ik je verhaal lees dan nemen ze t daar zo nou niet , ze laten de kinderen maar aan hun lot over als ze buiten zijn , lekker makkelijk ! Niks voor jou toch .
    Leuke foto's heb je mee gestuurd !
    Inderdaad een oude markt , wat is het hier dan toch allemaal lux , als die mensen hier zouden komen weten ze niet wat ze zien .
    Hoop dat de broeken leuk worden , maar dat komt wel goed denk ik want die van jouw was ook prima gelukt
    zei je .
    Nou Laura weer veel suc6 met alles deze week en ik wacht je verhaal weer af , t liefst met foto"s , dat vind
    ik hartstikke leuk .

    Lieve groetjes Henriette


  • 15 December 2014 - 20:09

    Opa En Oma Boland:

    Dag Laura
    weer een leuk verslag wat voor soort stof hebben ze daar ??? en ik zag laats dat je pleeg Moeder een h a nd naai maschiene had , heb ik vroeger ook nog met gewerkt liever toch maar een electriche zo nu ga ik de foto,s bekijken veel liefs van Opa en Oma Boland

  • 16 December 2014 - 19:16

    Manon:

    hee zus

    wat doe je toch veel verschillende dingen bij de kidz active school, van wondzorg tot politie agent moeten spelen. nog 2 weken daar op het project en dan weer naar Accra waar je gaat leren surfen.
    kan niet wachten tot je thuis bent en we de jurkjes kunnen zien.
    hopelijk zie ik je volgende week eindelijk weer een keer op skype.

    hou van je. manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 8873

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2014 - 04 Januari 2015

3 maanden vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: