Afscheid nemen van de Kidz Active School - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura - WaarBenJij.nu Afscheid nemen van de Kidz Active School - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen van de Kidz Active School

Blijf op de hoogte en volg Laura

20 December 2014 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

Het komt nu toch allemaal wel heel dicht bij. Nog 2 weken te gaan en dan ga ik alweer naar huis. Het eerste afscheid nemen heb ik al gehad. Donderdag 18 december was de laatste schooldag van de Kidz Active School. De school heeft 25 dagen vakantie dus dat betekend dat dit ook voor mij de laatste dag was dat ik op de school zou zijn. Afscheid nemen is niet leuk en zeker als je weet dat je waarschijnlijk nooit meer hier terug gaat komen.

15 december
Vanmorgen was ik aan het twijfelen of ik zou gaan filmen tijdens het fietsen. Had ik het maar gedaan, ik kwam wat leuke dingen tegen. Er liep een koe midden over de weg en er fietste een stoere man van het leger voor mij en hij had een sponsgebob tas op zijn rug. Dat was wel een heel grappig gezicht.
Op de kidz Active School leek het een rustige dag te worden. Een aantal wonden verzorgd totdat er een jongen kwam die zijn vinger in het verband had. Ik wist niet wat hij had. Het verband zat wel vol bloed. En van de jongen kon ik ook niet goed duidelijk krijgen wat er was gebeurd. Ik heb het verband eraf gehaald. De jongen had een diepe lange snee in zijn vinger. Dit was geen wond die ik alleen kon verbinden en zo laten. Hij moest naar een dokter om te kijken wat er mee gedaan moest worden. Kathia, een andere vrijwilliger, zat bij mij in het wondzorg lokaal. Ik heb haar op pad gestuurd om Sylvester te gaan zoeken want we moesten meer weten over de jongen. Waar hij woont en of er familie is die met hem naar het ziekenhuis kon gaan. Maar Sylvester was niet te vinden. Toen de directeur en een docent gevraagd te komen. Dit kwamen eerst niet. Tot grote frustratie van ons. Uiteindelijk zijn ze na aandringen toch gekomen en zij zagen ook wel dat hier iets mee moest gebeuren maar niemand wist waar Sylvester was. Dus Kathia hem proberen te bellen. Neemt hij niet op. Ik heb Bash maar gebeld in de hoop dat hij Sylvester wel kon bereiken en ja hoor Sylvester belde Kathia terug. Sylvester vertelde dat de jongen vlak bij woonde maar dat er nu geen familie is die mee kan en dat hij naar de school zou komen om de jongen op te halen en met hem naar het ziekenhuis zou gaan. Wat een gedoe en geregel zeg. Ik ben wel benieuwd wat er in het ziekenhuis wordt gezegd en gedaan.

16 december
Vandaag heb ik op school Kathia geholpen. Zij werkt met de kinderen van klas KG1, dat zijn kinderen van 4-6 jaar. Ze heeft een activiteit voor kerst die ze met de kinderen doet. Een ster inkleuren en uitknippen en daarna sterren met verf stempelen. Heel erg leuk om haar hiermee te helpen. De kinderen zijn heel enthousiast. We hebben 2 keer over 5 kinderen apart genomen hiervoor.
In de pauze heb ik nog een aantal wonden verzorgd. Ook heb ik Sylvester nog even gevraagd hoe het is afgelopen in het ziekenhuis. Sylvester vertelde dat de wond niet meer gehecht kon worden want het ongeluk was zondagavond al gebeurd. De jongen was met een mes bezig geweest en had zich gesneden. In het ziekenhuis hebben ze een medicijn op de wond gedaan en het toen verbonden. Morgen of donderdag moet de jongen terug komen in het ziekenhuis.

Aan Sylvester had ik gevraagd of hij voor Tyra en mij de bustickets naar Accra wilde regelen. Wij wilden graag met de bus van 17 uur zodat we de volgende ochtend aan zouden komen in Accra en gelijk door konden reizen naar Kokrobitey. Maar helaas is er geen bus die om 17 uur gaat want er is een brug afgesloten die op de weg naar Accra ligt en ook de ochtendbus zit helemaal vol. De enige optie is om de bus van 12 uur ’s middags te nemen. Dan komen we midden in de nacht in Accra aan. Gelukkig heb ik kunnen regelen dat Toontje ons dan op komt halen en we daar kunnen blijven slapen zodat we de 30ste ’s ochtends door kunnen reizen naar Kokrobitey.


17 december
De een na laatste schooldag van dit jaar. Er werd weinig les gegeven. De kinderen waren weer veel aan het buitenspelen. Ik heb net zoals gisteren Kathia weer geholpen. Zo leuk om te doen. De kinderen waren weer erg enthousiast. Ook heb ik weer wonder verzorgd. Veel kinderen vandaag met wonden aan hun voeten. Ze hebben schoenen maar trekken die dan niet aan en gaan buitenspelen. Geen wonder dat je dan wonden aan je voeten krijgt. Ik heb de meeste kinderen eerst weggestuurd om hun schoenen te gaan halen voordat ik de wond ging verzorgen. En ze hebben vaak hun voeten zo vies dat een pleister niet eens blijft plakken.

Ik hoorde vandaag toch weer iets aparts. Hier worden ambulances ook gebruikt om overledenen te vervoeren naar hun begraafplaats.

18 december
Vandaag was de laatste schooldag, vanaf morgen hebben alle kinderen vakantie. De laatste schooldag betekend voor mij dan de aller laatste keer naar de Kidz Active School, de aller laatste keer alle kinderen zien en afscheid nemen van de school. Vandaag geen wondzorg voor mij maar voor de aller laatste keer genieten van alle kindjes op de school. Wat ga ik er een aantal echt wel missen. Een heel raar idee dat ik afscheid neem en de kinderen waarschijnlijk nooit meer terug ga zien.
Op de laatste schooldag hadden de kinderen allemaal lekker dingen meegenomen wat ze mochten opeten en ze mochten lekker spelen. Ik heb lekker rondgelopen, met de kinderen gespeeld en foto’s gemaakt. Heel veel kinderen wilde graag op de foto dus nog een aantal foto’s gemaakt met de kinderen. Op de laatste schooldag geen wondzorg hoeven te doen en ook geen politie agent hoeven te spelen. De kinderen waren allemaal gezellig met elkaar aan het spelen. Optimaal genieten dus van alle kinderen.
Voor 1 jongen heb ik samen met de andere vrijwilligers van het wondzorgproject 3 maand lang de wondzorg gedaan. Hij had een grote wond op zijn scheenbeen. Deze wond is al een heel stuk kleiner geworden. Ik had gehoopt dat voor dat ik weg zou gaan de wond dicht zou zijn. Helaas is dat nog niet het geval maar de wond is al een heel stuk kleiner en het gaat de goede kant op. De wondzorg heb ik nu overgedragen aan Sylvester.
En toen was het 10.30 uur. De bel ging. De laatste schooldag zit erop. We gaan alle kinderen uitzwaaien. Het schoolplein wordt leger en leger, totdat alle kinderen weg zijn. Wat een stilte op school, dat ben ik niet gewend. Nu komt ook mijn tijd om afscheid te nemen van de school. Voor de laatste keer de poort door en het zandpad aflopen naar de weg. Voor de laatste keer de taxi nemen naar de office. Dit was het dan, 3 maand lang wondzorg op de Kidz Active school. Ik kijk terug op een hele leuke periode waarin ik veel gedaan en gezien heb op de school. Ik ga het zeker missen maar alle herinneringen en foto’s zullen bij mij blijven en dat pakt niemand mij meer af. Het was een super ervaring!

19 december
Raar vandaag hoef ik niet naar school. Het voelt net of het weekend is.
Ik ben naar de compound geweest waar Kathia woont. Even kijken hoe dat eruit ziet en gelijk even foto’s uitwisselen van de laatste schooldag.
We hebben lekker voor de compound onder een boom gezeten. Tussen de middag samen gegeten. Het was erg gezellig!

De groep vrijwilligers wordt nu toch wel heel erg klein. Vandaag is 1 vrijwilliger vertrokken en morgen vertrekken er nog 2. Dan zijn we nog maar met z’n drieën.


  • 20 December 2014 - 19:15

    Opa En Oma Boland:

    Dag Laura
    Leuk verslag nog een weekje genieten van het land en de Zon ,,,, en dan ,,, naar huis we zijn blij dat je straks weer thuis bent Groetjes van Opa en Oma

  • 21 December 2014 - 23:10

    Henriette Willemsen:

    Hallo Laura ,

    Het zit er bijna op , wat is de tijd snel gegaan .Denk inderdaad dat je de kindertjes zult missen .maar zij denk ik jou ook !
    Fijn dat de wond van die jongen op zijn been een stuk kleiner is geworden , dat heb je toch maar mooi bereikt .Wat leuk ook die foto van jou met die jongen .
    Die laatste foto , samen hand in hand , is gewoon geweldig en ook ontroerend .
    Nou Laura de laatste dagen gaan eraan komen , je gaat zo terug nr huis , dat zal weer erg wennen zijn denk ik en ook een gemis .
    Ik weet niet of je nog een verslag maakt van die laatste dagen , maar ik wens je fijne kerstdagen en een
    heel goed begin !!!
    Een heel voorspoedige reis en we mailen hopelijk weer als je thuis bent !!

    Lieve groetjes , Henriette

  • 26 December 2014 - 18:42

    Irma :

    Zo het komt nu wel heel dichtbij om weer naar huis te keren. Het zal best wel weer wennen zijn de luxe,dan sta je toch weer anders in het leven met deze 3 maanden ervaring succes nog meid groetjes Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 8880

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2014 - 04 Januari 2015

3 maanden vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: