Mijn avontuur in Tamale zit erop - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura - WaarBenJij.nu Mijn avontuur in Tamale zit erop - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura - WaarBenJij.nu

Mijn avontuur in Tamale zit erop

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 December 2014 | Ghana, Tamale

Hallo Allemaal,

Mijn avontuur hier in Tamale zit er helaas op. De tijd is voorbij gevlogen. Ik kijk terug op een super leuke periode waarin ik veel heb gedaan en gezien. Morgenochtend ga ik afscheid nemen van mijn gastgezin want om 12 uur vertrekt de bus richting Accra. Tyra en ik hopen rond middernacht aan te komen in Accra, waar we worden opgehaald door Toontje. Dan gaan we dinsdagochtend verder reizen naar Kokrobite. Mijn laatste dagen in Ghana ga ik doorbrengen aan het strand en dan moet er volgende week zondag 4 januari toch echt afscheid genomen worden van Ghana. 4Januari zal ik om 22.50 uur gaan vliegen en ik kom maandagochtend om 9.50 uur aan op het vliegveld van Dusseldorf. Mijn ouders en zussen komen mij daar ophalen.

20 december
Vandaag was het weer een rustig dagje. Eerst maar eens geprobeerd om uit te slapen. Voor hier is het aardig gelukt, half 8 was ik wakker. Ik heb nog nooit langer kunnen slapen dan dat.
Ik ben met andere vrijwilligers wezen lunchen bij Wooden. Uiteindelijk ben ik hier de hele middag gebleven. De wifi deed het dus kon ik mooi mijn mail checken en even skypen met thuis.

Mijn gastmoeder zag er niet echt charmant uit vandaag. Ze had een jurk aan die van de bovenkant veel te strak zat. Haar borsten zaten erin gepropt. Dat is hier trouwens met bh’s ook veel. Ze dragen vaak te kleine bh’s. Ook gebeurd het wel eens dat als mijn moeder voorover bukt dat er een borst uit de bh valt. Het maakt haar allemaal weinig uit. Het maakt niet uit wie het ziet of niet. Geen enkele vrouw maakt zich daar druk om. Vrouwen die borstvoeding geven doen dat overal. Maakt niet uit waar ze zijn en wie er om hen heen zijn. Als het kind honger heeft dan krijgt het te eten.

21 december
Met het water hier bij mijn gastgezin is het echt slecht gesteld. Er komt geen water uit de kraan en ook beide tonnen zijn zo goed als leeg. Thats Africa!
Ik heb vandaag wat filmpjes en foto’s gemaakt rond mijn huis. Zo kunnen jullie een beetje een indruk krijgen hoe en waar ik heb geleefd en gewoond.
Verder heb ik vandaag weinig gedaan. Beetje muziek geluisterd en film gekeken.
Voordat mijn gastmoeder voor mij ging koken moest ze nog ergens even wat kopen. Ik snapte niet helemaal wat ze ging kopen maar het was houtskool. Niet een klein beetje maar een hele grote bak vol die ze op haar hoofd droeg (zie foto hieronder). Volgens mij moet dat echt heel erg zwaar zijn.

22 december
Vandaag ben ik met een andere vrijwilliger mee geweest naar haar project, een schooltje. Er gebeurt er niet zo heel veel. Ze beginnen om 9 uur en dan kijken ze eerst een kort filmpje, vervolgens hebben ze van 9.30 tot 10.30 uur les daarna een half uur pauze en als laatste hadden wij een uur om een activiteit met ze te doen. En dan eindigt om 12 uur de school.
Daarna zijn we even de stad in gegaan. We hebben een soort van oliebol gegeten. Althans daar lijkt het op en zo smaakt het ook wel een beetje. Alleen de krenten en poedersuiker missen nog, dan was het compleet!

23 december
Vandaag ben ik ook weer mee geweest naar het project van de andere vrijwilliger. Vandaag als activiteit kerststerren met de kinderen gemaakt. Verder ben ik in de middag ook met haar mee geweest. Er is dan leesmiddag. Kinderen die moeite hebben met lezen en extra willen oefenen komen dan en ze worden dan begeleid met het lezen.


24 december
Weer een vrije dag vandaag. Ik weet intussen niet zo goed meer hoe ik al mijn vrije tijd deze week moet invullen. De stad ben ik al zo vaak geweest en de hele dag thuis zitten vind ik ook niks aan, dan weet ik niet wat ik de hele dag moet gaan doen. Ik ben niet de enige vrijwilliger met dat probleem. Dus ben ik naar een andere vrijwilliger gegaan. We hebben een beetje zitten kletsen even naar de stad geweest om iets te gaan drinken en verder eigenlijk weinig gedaan.
Ik kijk er nu wel echt naar uit om naar Kokrobite te gaan. Lekker de laatste dagen relaxen en dan op naar huis! Home sweet home!

Ik heb vanavond kennis gemaakt met het echte Ghanese eten. Mijn gastmoeder ging fufu maken en dat wilde ik wel een keer proeven. Fufu is gemaakt van yam, dat is een soort grote aardappel. De yam wordt gekookt en daarna gestampt. Tijdens het stampen van de yam voegen ze wat water toe, het lijkt dan op een soort van deeg. Die kleur heeft het en zo voelt het ook wel aan. Fufu eet je dan met een sausje. De fufu vond ik niet lekker, er zat weinig smaak aan. De saus was een soort tomatensausje met allemaal kruiden erin, dit ging nog wel. Ik was blij dat ik fufu niet als mijn avondeten kreeg. Ik heb het trouwens wel op de Ghanese manier gegeten, met mijn rechter hand.

25 december
Het is vandaag eerste kerstdag, dat gevoel heb ik totaal niet. Er is volop zon, dik in de dertig graden en weinig kerstversiering te bekennen. In de stad was het wel rustiger dan normaal maar de supermarkten waren wel gewoon open. Het leven gaat voor veel Ghanezen hier gewoon door. Het grootste deel van de bevolking in Tamale is Moslim en zij vieren geen kerst. Mijn gastgezin is christelijk en zij zijn vandaag naar de kerk en gisteravond/nacht zijn ze ook naar de kerk geweest. Gisteravond begon de kerk om 22 uur en duurde tot 5 uur vanmorgen vroeg. Mijn gastgezin is niet zo lang geweest zij zouden rond een uur of 1 weer naar huis gaan.
Vanavond hadden we een kerstdiner in de lodge. We hebben heerlijk gegeten. Als voorgerecht hadden tomaat gevuld met tonijn en champignonsoep, daarna kip met gefrituurde yamballen en vervolgens een spies van groente met vlees met daarbij rijst en als toetje kregen we ijs. Tijdens het eten werd er djembee muziek gespeeld en er werd voor ons gedanst. Zelf moesten we ook nog mee doen met het dansen. Het was echt super gezellig en we hebben veel gelachen.
Echt een kerst gevoel had ik niet maar dat geeft niet, de gezelligheid is het belangrijkste.

26 december
Om de tijd door te komen is erg lastig. We hebben hier weinig te doen en als je dan zoveel vrije dagen hebt werkt het niet echt mee. Ik ben weer naar Tyra gegaan. We hebben een film opgezet maar veel van de film hebben we niet gezien. We hebben meer zitten kletsen want allebei hadden we niet echt zin in film kijken maar verder wisten we ook niet wat we konden gaan doen. Dan maar een rondje lopen om iets voor de lunch te gaan kopen. We hebben gefrituurde yam gekocht. Daarna zijn we nog maar even naar Wooden gegaan om daar wat te gaan drinken.

27 december
Vanmorgen voor de laatste keer mijn was hier gedaan. De kleding die ik volgende week nog nodig heb zijn gewassen en de rest gaat vies mee naar huis. Kan het thuis mooi in de wasmachine. Dat is beter dan met de hand wassen hihi. Na mijn was gedaan te hebben ben ik naar tyra gegaan en zijn we even de stad in geweest om wat lekkers in te kopen voor onze busreis van maandag. Wianda kwam ook naar de stad en samen hebben we onze lunch gekocht die we bij Tyra hebben gegeten. We hebben kinki gegeten. Ook ghanees eten (zie foto hieronder). De kinki smaakte wel goed, beter dan de fufu.
Vanavond ging mijn gastgezin T.Z. (spreekt het uit als tizet) eten. Mijn gastmoeder zei tegen mij: Je komt vanavond toch wel even proeven want morgen is je laatste dag. Dus ben ik T.Z. gaan proeven. Het lijkt wel een soort hele dikke pudding, het is gemaakt van maismeel met water. En je eet het ook met een sausje. De saus was dit keer best pittig. Ik vind ook T.Z. niet lekker. Mijn gastouders vertelde dat dit hun favoriete eten is. Geef mij maar liever rijst.
Terwijl ik aan het eten was vertelde ik mijn gastvader dat het had gesneeuwd in Nederland. Ik liet een foto zien. “Wow dat moet vast koud zijn” zei hij. Hij vroeg of je dan wel naar buiten gaat als er sneeuw ligt. Ik vertelde dat wij dan dikke warme kleding aantrekken. Hij kon zich er toch niet veel bij voorstellen. Daarna ging hij verder kijken wat voor foto’s ik op mijn mobiel had staan dus ik liet hem wat foto’s zien.

Er is vandaag nog post gekomen voor mij. Altijd leuk om post te krijgen!
Opa en Oma Heersink bedankt voor jullie leuke kaartje!
De kaarten die volgende week nog aankomen zullen door een andere vrijwilliger naar Nederland worden terug gestuurd zodat ik de kaarten toch nog krijg.

28 december
Het afscheid komt nu toch wel heel dichtbij. Vandaag mijn laatste dagje bij mijn gastgezin. Ik heb vanmorgen mijn kamer opgeruimd en mijn koffers ingepakt. Alles past erin!
Het besef dat het vandaag dan echt mijn laatste dag bij mijn gastgezin is en ik morgen afscheid moet nemen heb ik nog niet echt. Ik denk dat dit morgen pas gaat komen als ik in de bus zit op weg naar Accra.

  • 28 December 2014 - 15:52

    Manon:

    hee zus,

    je verblijf in Tamale zit er op, wat heb je daar toch veel beleeft en gezien.
    nu morgen naar Accra en van daaruit naar het strand, hoop dat je nog een leuke week hebt en het goed gaat met het surfen en niet van de surfplank valt.
    Ben wel blij dat je volgende week maandag weer naar huis komt, we missen je.

    nog veel plezier aankomende week,
    en een goede reis morgen en zondag/maandag.

    liefs manon

  • 29 December 2014 - 20:26

    Opa En Oma Boland:

    Lieve Laura
    De drie maanden zitten er weer op achteraf toch vlug gegaan , we zij blij dat je weer thuis komt goede reis en veel liefs van Opa en Oma Boland

  • 29 December 2014 - 23:01

    Henriette Willemsen:

    Hai Laura ,

    Tamale zit er op ,wat is het snel gegaan zeg .
    Ik hoop dat je nog een leuke strand vakantie hebt , aan het weer zal het niet liggen denk ik .
    Vond het heeeel leuk om je verslagen wekelijks te lezen , bedankt !
    Wens je een hele voorspoedige terug reis .

    Groetjes Henriette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 8877

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2014 - 04 Januari 2015

3 maanden vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: