Een verjaardag die ik niet snel meer zal vergeten! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura - WaarBenJij.nu Een verjaardag die ik niet snel meer zal vergeten! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura - WaarBenJij.nu

Een verjaardag die ik niet snel meer zal vergeten!

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 November 2014 | Ghana, Tamale

Hoi Hoi Allemaal,

Nou nou dit was de week van het ziek zijn. Wat is dat vervelend zeg, je helemaal niet lekker voelen en dan ook nog eens alleen zijn en in het buitenland zitten. Niet wetende wat je precies mankeert. En dan ook nog de eerste malaria test die negatief is en je niet beter gaan voelen maar alleen maar slechter. Tweede malaria test gedaan en die is dan positief. Dat is eigenlijk best wel een opluchting om dan te weten wat er aan de hand is. Ondanks dat ik malaria had heb ik toch een super leuk weekend gehad. En een hele bijzondere verjaardag.

28 oktober
Gisteravond heeft het weer lekker hard gewaaid waardoor voor de zoveelste keer de stroom weer eens uitviel. En dit keer de hele nacht geen stroom. Dus ook de ventilator doet het dan niet. Pff maar dan is het warm als je in bed ligt. En ook vanmorgen had ik nog geen stroom. Tot grote ergernis en frustratie want de batterij van mijn mobiel was bijna leeg.
Ook in het ziekenhuis wordt er nog steeds gestaakt. Dat betekend dat er bijna geen nieuwe opnames zijn. De vrouw met de grote wond op haar voet is nog steeds bij ons op de afdeling. Ik had stiekem gehoopt dat ze naar het andere ziekenhuis zou zijn voor een betere behandeling. Maar ik denk dat ze daar het geld niet voor heeft. De andere vrijwilliger heeft vandaag de wondzorg gedaan. De wond ziet er wel beter uit maar ze heeft echt een andere behandeling nodig wil je er iets van maken. De verpleegkundigen schrijven hier ook geen rapportage na de wondzorg. Het enige wat wordt gerapporteerd is dat de wondzorg is gedaan. De andere vrijwilliger en ik hebben de verpleegkundigen proberen uit te leggen hoe je een goede rapportage schrijft en waarom dit zo belangrijk is. Morgen ben ik niet in het ziekenhuis maar ik hoop dat ze het gaan oppakken en ook een rapportage gaan schrijven na de wondzorg.
Na het werk hebben we een workshop sieraden maken gehad op de culturele markt. Op de culturele markt zijn veel winkeltjes waar ze echt ghanese spullen verkopen. Heel leuk om rond te lopen en wat souvenirs te gaan kopen. Daarna met alle vrijwilligers door gegaan naar de lodge om lekker te eten. Daar kijk ik altijd naar uit, dinsdag en donderdag samen eten. Dit keer lekker patat met sla en kip gegeten.

29 oktober
Eindelijk zijn er weer pleister voor het wondzorgproject. Dus weer wat doen vandaag. Al voelde ik me niet echt top. Ik was er wel, deed mijn werk maar daar had je dan ook alles mee gezegd. Al 3 dagen voel ik me niet lekker, diarree, buikpijn en hoesten. Twijfel, twijfel wel of geen malaria test laten doen. Maar omdat we het weekend op trip gaan misschien toch wel verstandig om te doen. Maar eens een aantal andere vrijwilligers om advies gevraagd. Toch maar besloten om het wel te testen aangezien ik het dan zeker weet. Dus op naar de newlife clinic samen met een andere vrijwilliger om te testen. Er zat gelukkig niemand in de wachtruimte dus gelijk aan de beurt. Ik kreeg een vingerprik en dan namen ze wat bloed af. Half uurtje later was de uitslag bekend. Gelukkig geen malaria! En voor de zoveelste keer een huwelijksaanzoek gekregen. De man die het bloed afnam wilde graag met mij trouwen. Hopelijk voel ik me het weekend wel weer beter want we gaan op trip en het is mijn verjaardag.
Eten doe ik dus ook niet echt veel. Heb helemaal geen trek. Krijg ik als avondeten gefrituurde yam met gefrituurde banaan. Nou als ik ergens geen zin in had dan was het wel gefrituurde yam. Maargoed ik moet toch iets eten dus maar wat yam gegeten.
Vanavond ga ik lekker op tijd slapen in de hoop dat ik me morgen wat beter voel.

30 oktober
Besloten om vandaag even een dagje thuis te blijven en uit te rusten. Hopelijk voel ik mij dan voor het weekend wat beter. Ik heb een beetje geluierd, film gekeken en wat gelezen. Daarna ben ik maar even naar de office gegaan want de heel dat in mijn kamer zitten wordt ik ook niet goed van. Gezellig even met de andere vrijwilligers geklets en ’s avonds samen gegeten. We aten lekker pannenkoeken met vers fruit. Hmm dat is wel lekker.

31 oktober
Pff wat een nacht. Verschrikkelijk als je, je beroerd voelt. Dan vraag ik me ook weer af waarom ik dit ook alweer allemaal wilde. Het is maar goed dat je dit allemaal van te voren niet weet. Dus wederom maar een dagje thuisgebleven want ik heb de halve nacht wakker gelegen. Vanmorgen voelde ik me iets beter dus oordoppen ingedaan en nog maar even gaan slapen.
Mijn gastouders zijn erg lief en zorgzaam nu ik me niet lekker voel. Ze vragen ze iedere keer hoe het gaat en mijn gastvader kwam vanmorgen nog even naar mijn kamer om te vragen hoe het ging.
In de middag toch maar even naar de office gegaan en daar andere vrijwilligers om raad gevraagd. Het leek hen toch wel verstandig nog een keer een malaria test te laten doen aangezien het woensdag te vroeg kon zijn geweest om de malaria echt aan te tonen in het bloed. Met twee andere vrijwilligers naar de apotheek gegaan voor een sneltest. En ja hoor de test is positief. Ik heb malaria. Eigenlijk wel een soort opluchting om te weten dat het malaria is. Nu weet ik ten minste wat het is en kan er iets aan gedaan worden. Ik ben nummer 9 van onze groep vrijwilligers die malaria heeft. Door het regenseizoen zijn er veel muggen en dan zijn er ook meer mensen die malaria hebben. Nu 3 dagen lang 2 keer per dag 1 tablet slikken en dan moet ik weer van de malaria verlost zijn.

1 november
Om 7.30 uur was iedereen bij de office en rond 8 uur gingen we met z’n alle het busje in om te vertrekken richting Bolga. Bash ons contactpersoon hier in Tamale reed ons dit weekend overal naar toe. Als eerste zijn we naar Tongo Hills geweest. Wauw, wat is de natuur hier mooi!! Heel veel bergen met veel stenen. Wat een geweldig mooi uitzicht als je boven op die stenen staat. Je kan echt een heel eind weg kijken. Niet te beschrijven hoe mooi dat het is. Ik heb het geprobeerd op foto vast te leggen maar je zou het eigenlijk met eigen ogen moeten zien. Bij Tongo Hills hebben we ruim een uur rond gelopen. Malaria hebben, een week lang weinig eten en dan een uur in de hete zon, dat was een hele aanslag op mijn lichaam. Maar ik heb het gered. Iedereen was super lief en zorgzaam. Iedere keer vroegen ze of het nog wel ging en anders namen we even een korte pauze. Van Tongo Hills zijn we naar Bolga gegaan om daar te lunchen en vervolgens door te rijden naar de plaats waar we krokodillen gingen bekijken. We hadden geluk want er waren een aantal krokodillen op het land en ook de grote krokodil. Om de beurt zijn we met de grote krokodil op de foto geweest. Ik heb de krokodil aangeraakt en zijn staart vastgehouden. Best wel eng om te doen. Van hieruit zijn we naar Sirigu gereden waar we zouden overnachten. We hebben met z’n allen onder de sterrenhemel geslapen. Dat was echt wel een hele unieke ervaring. Ik moet zeggen dat ik best wel goed heb geslapen. Andere vrijwilligers waren veel wakker geweest en hebben met elkaar liggen praten. Hier heb ik dus niks van gemerkt.
Al met al heb ik een hele bijzondere verjaardag gehad. Die zal ik niet snel meer vergeten!

2 november
Het was al weer heel vroeg dag. De zon komt natuurlijk vroeg op een aangezien wij buiten sliepen werden wij hier ook vroeg wakker door. Het was 6 uur en iedereen was klaar wakker. Iedereen is zich maar rustig gaan klaar maken want om 8 uur was pas het ontbijt. Na het ontbijt gingen we potten bakken. Heel grappig om te doen. Twee mensen van de lokale bevolking gingen ons laten zien hoe wij dit moesten doen om het vervolgens zelf te gaan proberen. Haha wij hadden de grootste lol. Echt potten werden het niet maar het was wel erg leuk om te doen. We hebben toch maar besloten om was potten in het winkeltje te gaan kopen. Na het pottenbakken hebben we onze spullen gepakt en zijn aan onze terugreis begonnen. Een reis van ruim 3 uur. Onderweg lekker fruit gekocht. De hele middag zijn we onderweg geweest en rond 16 uur kwamen we weer aan in Tamale. Als groep hadden we besloten dat we het weekend wilde afsluiten met samen uit eten te gaan. Nou dat hebben we geweten. Eerst wat gedronken en rond 18.00 uur eten besteld. Ruim 1 ½ uur later was ons eten dan eindelijk klaar. Beetje jammer dat het alleen niet helemaal was wat we hadden besteld. En dat kwamen ze ons niet eens vertellen. Een aantal van ons hadden cheese burger besteld. Zit er geen kaas op de burger. Dat gebeurd hier namelijk wel vaker dat ze dingen op de menukaart hebben staan maar als je het dan besteld dat ze je vertellen dat ze dat gerecht op dat moment helemaal niet hebben. Best wel vervelend. Na het eten zijn we allemaal weer veilig thuis gebracht door Bash.
Het was echt een super leuk en gezellig weekend!


3 november
Vandaag lekker gewerkt op de kidz active school. Normaal zijn we op maandag met z’n tweeen op het wondzorgproject maar vandaag was ik alleen. De andere vrijwilliger was ziek. Er waren geen handschoenen dus dat betekend dat ik niks kan doen. Gelukkig werden er handschoenen gebracht en kon ik toch nog iets gaan doen. Het staken is nog steeds aan de gang en dat betekend dat er ook vandaag maar heel weinig leraren waren. Alle kinderen lopen weer door elkaar. Het is dan bijna geen doen om de kinderen per klas bij je te laten komen voor de wondzorg. Maar op een gegeven moment kwamen er al kinderen naar mij toe met wondjes die aan het bloeden waren. Deze heb ik eerst geholpen. Ook hadden we vandaag een hoop zieke kinderen. Kinderen die hoofdpijn en buikpijn hebben en warm aanvoelen. Grote kans dat het malaria is. Deze kinderen laat ik dan op een matje in het lokaal van de wondzorg liggen zodat ze wat kunnen rusten. 1 meisje bleef de hele tijd bij mij in de buurt. Ook zij heeft denk ik malaria. Als ik even geen kinderen had voor de wondzorg kwam ze naar mij toe en bij mij hangen want ze voelde zich echt niet lekker. Ze vroeg ook aan mij of ik haar alsjeblieft niet naar het ziekenhuis kon brengen. Ik zou het graag willen maar helaas kan ik dat niet doen. Nadat ze even had gelegen en er nog wat andere kinderen bij haar lagen vroeg ik haar of ik haar naar huis zou brengen. Ze zei dat, dat echt niet kan want dan zou haar vader haar slaan omdat ze niet op school is. Nou dat vond ik toch wel heel erg om te horen. En meerdere kinderen zeiden dit. Zo erg dat de kinderen worden geslagen omdat ze niet naar school gaan want ze zijn ziek. Uiteindelijk hebben we 3 kinderen naar huis gebracht en aan de ouders proberen uit te leggen waarom ze thuis komen.

  • 03 November 2014 - 17:03

    Jannekevan Renssen:

    Hallo Laura,

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag ik had het za willen doen maar toen is het er bij in geschoten.
    leuk om je verhalen te lezen.
    nog een fijne tijd namens (OUD) collega s wijkzorg Sensire team Schoneveld groetjes Janneke

  • 03 November 2014 - 18:45

    Lidy:

    Hallo Laura

    Chantal vond de foto met krokodil wel heel cool. Wil zij ook wel. Alweer een beetje opgeknapt? En wat betreft de huwelijksaanzoeken. Daar hebben we het al uitgebreid over gehad!!!! Kijk weer uit naar het volgende verslag. Groetjes Lidy


  • 03 November 2014 - 19:56

    Opa En Oma Boland:

    Dag Lieve Laura fijn dat het weer wat beter gaat , en wat heb je weer van alles beleefd kon je er ook krokodillen tasjes kopen ????? en dan ook nog een huwlijks aanzoek wie doet je wat ben al weer benieuwd naar het volgende verslag veel liefs van Opa en OmaBoland

  • 06 November 2014 - 23:07

    Henriette Willemsen:

    Hai Laura ,

    Wat n verhaal zeg van deze afgelopen week , erg vervelend dat je je zo beroerd voelde , gelukkig is
    het nu weer beter !
    Wat maak je toch veel mee zeg , trieste dingen, zoals die kindertjes die geslagen worden , maar ook die prachtige excursies die je maakt met je mede vrijwilligers .
    Fijn dat jullie het zo goed samen kunnen vinden dat scheelt n hoop .
    Er valt nog veel te doen daar wat betreft de wondzorg .het is te hopen dat ze er wat van oppikken van jouw wijze woorden .
    Hoop dat het snel weer helemaal goed met je gaat en doe maar rustig aan !
    lieve groetjes en tot het volgende verslag , ik kijk erna uit !!
    Henriette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 8890

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2014 - 04 Januari 2015

3 maanden vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: